Veel bedrijven houden vast aan hun interne engineeringteam. Begrijpelijk, want het voelt vertrouwd, beheersbaar en ‘goedkoper’. Maar is dat ook zo? In deze blog bekijken we het effect van interne overbelasting en waarom uitbesteden vaak een toekomstbestendige keuze is.
In de praktijk blijkt vaak dat interne overbelasting duurder is dan het inhuren van versterking. Alleen zie je die kosten niet direct op de factuur. Kosten sluipen binnen in de vorm van vertraging, fouten en gemiste kansen.
Slim uitbesteden is een manier om dit te voorkomen en je team gezond te houden. Zeker in een tijd waarin technische mensen schaars zijn, is slim omgaan met capaciteit geen bijzaak meer. Kortom: kijk niet alleen naar het uurtarief, maar naar het totaalplaatje. De verborgen kosten van interne overbelasting kunnen veel hoger uitvallen dan je denkt.
Wanneer werktuigbouwkundige engineers structureel te veel werk hebben, zien we vaak het volgende gebeuren: ontwerpen blijven liggen, deadlines verschuiven, reviews moeten sneller, technische risico’s kunnen niet voldoende onderzocht worden. Innovatie wordt uitgesteld. Wat je wint door geen extern budget vrij te maken, verlies je aan doorlooptijd en correcties na oplevering.
Elke week vertraging in ontwerp of productie betekent:
De impact van overbelasting verschilt per sector, maar de uitkomst is vaak hetzelfde: hogere kosten en minder wendbaarheid. Een greep uit de praktijk:
Als een ontwerp vertraagt, is het vaak niet mogelijk om halverwege het seizoen nog op te schalen of bij te sturen. Eén maand vertraging kan betekenen dat een eindklant een heel teeltseizoen moet overslaan. Met omzetverlies aan beide kanten als gevolg. Juist in deze sector kan tijdelijke versterking het verschil maken tussen een jaar winst of verlies.
Engineers hebben te maken met strenge voedselveiligheidseisen, validatieprotocollen en vaak korte doorlooptijden voorafgaand aan een productintroductie. Door tijdsdruk bij interne teams kan het voorkomen dat testen worden ingekort of overgeslagen, met als risico: stilstand bij de eindklant of terugroepen van producten. Kosten die voorkomen hadden kunnen worden door tijdig externe expertise toe te voegen.
De complexiteit van maatwerk binnen deze branche vraagt om grondige reviews, iteraties en multidisciplinaire afstemming. Maar wanneer teams overbelast zijn, blijven fouten vaak onopgemerkt tot het te laat is. Met correctiekosten en klantfrustratie tot gevolg. Extra ondersteuning voorkomt dat kwaliteit onder druk komt te staan.
Werken onder hoge druk zorgt vaak voor het sneller maken van fouten. Een project dat live gaat met fouten in de lijnsturing, kan leiden tot stilstand. Slim uitbesteden voorkomt dat een capaciteitsprobleem verandert in een operationeel risico.
Nieuwe machines worden vaak net vóór productintroducties geplaatst. Als een engineerteam het te druk heeft, kunnen risicoanalyses of FAT-tests onder druk komen te staan. Met als resultaat: vertraging bij ingebruikname of onrust bij de productieplanning. Hier kan het inhuren van externe expertise helpen om deadlines te halen zonder in te boeten op betrouwbaarheid.
Steeds meer organisaties bekijken uitbesteding van engineering daarom steeds vanuit het perspectief van totale waarde creatie, en niet alleen op basis van het uurtarief. Uit een analyse van KPMG blijkt dat bedrijven die (deels) hun engineeringcapaciteit uitbesteden, een tot wel 15% snellere time-to-market kunnen behalen. Daarnaast leidt minder interne overbelasting tot minder iteraties, wat 20–35% aan projectkosten kan besparen.
Uitbesteden klinkt op papier duurder dan ‘eigen mensen harder laten werken’. Maar zodra de verborgen kosten van overbelasting meegerekend worden, zoals fouten, stilstand en verloop, verandert het plaatje. Slim uitbesteden kan daarmee eigenlijk meer gezien worden als een strategische investering in continuïteit, kwaliteit en gezondheid van je team.